Üks positiivne ja üks mitte nii positiivne näide kasutatavusest

Proovin ja proovin iga nädal postitada, aga mitte ei jõua oma graafikuid nii sättida, et leiaks enne reedet nädala sees aega. Sel nädalal leidsin oma mustrite murdmise võimaluseks lasta Rocktoriin üle. Ja järgmine nädal on puhkus tulemas. Nii et kui kaks nädalat järjest postitustega "maha saan" oleks päris uhke! :) 

Sel nädalal räägin kahe veebilehe kasutatavusest, milledest ühega olen rahul ja teisega mitte nii väga. 
Jakob Nielseni järgi on IT-s kasutatavusel viis peamist komponenti: õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, vead ja rahulolu. 

Mõeldes  veebilehtedele, mida rohkem kasutan, on mul kõige rohkem probleeme  valmistanud ilmselt selle sama Bloggeri praegune versioon ja Tumblr.
Õpitavusega mul Bloggeris  küll probleeme, sest sain lehe põhilisemad funktsioonid 2000-te keskpaigas(?) umbes selgeks, praegust õpitatavust on keeruline hinnata. Tumblr-s ma oleksin blogi kujundamisega ilmselt tükk aega jauranud, aga kuna sealne ajaveeb sai tehtud mitme peale, siis tulid seal nende varasemad kogemused kasuks. Praegu ma pean tunnistama, et ei ole siiani selle lehe siseelust päris aru saanud, aga olulisemad asjad leian ülemiselt ribalt ise üles. 

Tõhususega on mul mõlemas probleeme. Praeguses Bloggeris häirib mind see, kui keeruline on jõudmine sellele lehele, kus saab postitusi teha.Varem oli see standardsete kujunduste puhul blogis üleval paremas servas kiirvalikuna. Tumblr'is ma kaklen enamasti ajaveebi välimuse kordasaamisega, sest disainide valik on imo üsna kasin ja enamvähem normaalsete koodi ei lase Tumblr piisavalt muuta, et asi talutavaks saada. Kasutajamugavuse püüdlustega  on samuti minu jaoks liiale mindud, näiteks kui postitusse pilt panna, on ainsateks valikuteks jätta pilt alles või see kustutada ja niisama pildi peal klõpsates vasaku hiireklahviga (ei pea minema isegi mitte  ristile), pilt juba kaobki. Kes ikka sooviks selle suurust või asukohta muuta, eks. Samas on vähemalt postituste kirjutamise koht Tumblr's kergesti leitav ja asub täpselt seal, kus see minu loogika järgi olema peaks.
Meeldejäävuse koha pealt mul (kui mitte jälle pragada sel teemal, et mul läheb endiselt alati vähemalt minut, et postituste kirjutamise koht Bloggeris üles leida) kummalegi lehele etteheiteid ei ole.
Vigade koha pealt Bloggerile ka ei ole, küll aga Tumblr'ile. Kui Blogger salvestab mingi aja tagant automaatselt mu postituse, siis Tumblr seda ei tee. Samal ajal on Tumblr'i lehel komme aeg-ajalt crashida, mis tõttu mul on üks valus kogemus sellega, kuidas pikka postitust tuli uuesti nullist looma hakata. Hiljem olen igaks juhuks kirjutanud oma tekstid valmis Wordis.
(Kasutaja rahulolu tuleneb põhimõtteliselt minu meelest ülalmainitust.)


Positiivse näitena meenub esimesena...Gmail ilmselt - ainus leht, mida igapäevaselt kasutan ja mille puhul ei mäleta, et kunagi millegagi probleeme oleks olnud. 
Minu jaoks Gmaili eelised:
*õppida oli lihtne, kõik vajalikud valikud on lihtsasti leitavad;
*valikuid ei liiga palju (suurendab otsimise kiirust);
*postkast on suur (kunagi ei pea põhimõtteliselt midagi kustutama);
* saab kirjutada mitut e-maili korraga;
*väga lihtne on navigeerida erinevate postkastide;
*pooleliolevad e-mailid salvestatakse.

Comments

Popular posts from this blog

Kuidas saada häkkeriks?!

Kes on trollid ja kuidas nendega võidelda